Beeld: ©Adviesraad Migratie

Jaarverslag 2024

Dit jaarverslag biedt een overzicht van onze publicaties en activiteiten in 2024.

Voorwoord

Demografie was lange tijd alleen een onderwerp van demografen. Niet voor economen of juristen en al helemaal niet van politici of burgers. Daar is nu verandering in gekomen. Welke omvang en samenstelling de bevolking moet hebben is een vraag die relevant blijkt voor iedereen. Begin 2024 verscheen het rapport Gematigde groei van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Het advies haalde in 2024 alle journaals en voorpagina’s. De conclusie: gematigde bevolkingsgroei naar 19 à 20 miljoen mensen is het beste voor het behoud van onze brede welvaart. Een andere belangrijke bevinding: daar kan de overheid best op sturen, in ieder geval meer dan nu het geval is. “Politiek moet in actie komen” kopte het Algemeen Dagblad naar aanleiding van het rapport.

Mede door de aandacht voor demografie is inmiddels breder bekend dat arbeidsmigratie een belangrijke motor is van die bevolkingsgroei. Het aantal arbeidsmigranten is sinds 2006 verviervoudigd. Inmiddels is één op de tien werkenden arbeidsmigrant. Tegelijkertijd is arbeidsmigratie een essentieel onderdeel van onze economie en samenleving en gaat het niet enkel om aantallen, maar ook om waar mensen werken en onder welke condities ze dat doen. 

Het is dan ook geen toeval dat in 2024 twee adviezen van de Adviesraad Migratie verschenen over dit onderwerp. In ons advies “Afgewogen Arbeidsmigratie. Gericht arbeidsmigratiebeleid voor brede welvaart” hebben we geschetst hoe arbeidsmigratiebeleid op basis van brede welvaart eruit zou kunnen zien. Dit rapport zou je kunnen lezen als een nadere uitwerking van het rapport van de Staatscommissie en het vervolg op ons eerdere werk, zoals de verkenning “Arbeidsmigratie: Oplossing voor economie en demografie uit 2023” en ons adviesrapport “Realisme rond richtgetallen” uit 2022. Centrale boodschap: in het arbeidsmigratiebeleid zouden niet de wensen van werkgevers centraal moeten staan, maar bredere sociale, ecologische én economische doelen, kortom: arbeidsmigratiebeleid met het oog op de toekomst. Zo doen wij het voorstel voor een ‘brede welvaarttoets’ voor mensen van buiten Europa die ons huidige beperkte en gefragmenteerde arbeidsmigratiebeleid kan vervangen.

Daarnaast vroegen we aandacht voor een groeiend aantal arbeidsmigranten dat via een omweg terecht komt in Nederland, namelijk door detachering vanuit een bedrijf uit een ander EU-land. Steeds vaker komen deze gedetacheerde werknemers van buiten de EU. Door Poolse uitzendbureaus werken mensen uit Kirgizië of Bangladesh in Nederland. In ons adviesrapport ‘Geen derderangsburgers’ waarschuwen we voor de risico’s hiervan voor arbeidsmigranten zelf en de Nederlandse samenleving. Veel van onze aanbevelingen zijn niet alleen op deze groep gericht, maar gelden voor arbeidsmigratie in het algemeen. Zo stellen wij voor om naast betere Europese afspraken in Nederland de ketenaanspraak te verbreden en flexibele arbeid te verminderen, onder andere door in specifieke sectoren alleen nog vaste contracten te mogen aanbieden. Dat zorgt ook voor beperking van arbeidsmigratie die niet in het belang is van mensen zelf en van onze samenleving. 

Er kan dus vanuit overheidswege meer worden gedaan om tot gerichte arbeidsmigratie te komen, een belangrijke les uit het rapport van de staatscommissie én van onze adviesrapporten. 
 

Beeld: ©Frank van Beek
Monique Kremer, voorzitter Adviesraad Migratie

Publicaties

Oprichting European Network of Migration Councils

De Adviesraad Migratie heeft in 2024 het initiatief genomen om een Europees netwerk van adviesraden op te richten, het European Network of Migration Councils. In veel Europese landen vinden soortgelijke discussies over migratie plaats. Onafhankelijke adviesraden die regeringen over migratie adviseren kunnen elkaar inspireren en van elkaar leren. Een informeel netwerk van adviesraden waarin voorzitters, directeuren en adviseurs met elkaar in contact staan. Aan het netwerk nemen deel: Delmi uit Zweden, de Expert Council on Integration and Migration (SVR) uit Duitsland, de Migration Advisory Committee (VK), de Federal Commission on Migration (EKM) uit Zwitserland, het Migration institute of Finland en Heuni, de European Institute for Crime Prevention and Control (Finland) en het Migration Policy Institute (MPI) Europe voor beelden vanuit Brussel. In 2024 kwam het Europees netwerk vier keer online samen om thema’s te bespreken zoals de arbeidsmarktintegratie van Oekraïense ontheemden.

Logo's van de deelnemende Europese adviesraden op het gebied van migratie
Beeld: ©Adviesraad Migratie

Korte vooruitblik naar 2025

Samenstelling Raad en secretariaat in 2024

Raad:
•    Prof. dr. (Paul) de Beer (met ingang van 1 september 2024)
•    Mr. M. (Mariam) Chébti - vice-voorzitter
•    Dr. mr. H. (Hugo) Fernandes Mendes
•    Dr. M.A.K. (Mark) Klaassen
•    Prof. dr. M. (Monique) Kremer - voorzitter
•    A.J.H. (Ton) van Loon
•    Dr. K. (Katja) Rusinovic                                        
•    Prof. dr. H.A.G. (Helga) de Valk
•    Drs. J.  (Jos) Wienen                                        
•    Prof. mr. dr. M. (Maartje) van der Woude

Secretariaat:
•    Drs. S.A.A. (Sonja) Avontuur (tot 1 april 2024)
•    H.M.S. (Mieke) Braat-Naber (tot 18 juli 2024) 
•    Ma J. (Juul) Dresen (tot 1 augustus 2024)
•    Dr. J. (Joan) van Geel (met ingang van 16 september 2024)
•    S. (Sharmala) Jagroep (met ingang van 1 april 2024)     
•    Mr. D.J. (David) de Jong
•    Mr. drs. L.D.  (Laura) Kok
•    Mr. dr. H. (Hester) Kroeze (met ingang van 30 september 2024)
•    Mr. W.N. (Wolf) Mannens                      
•    Drs. L.J. (Lambert) Obermann
•    Mr. H.C.  (Christine) Otten
•    Dr. A. (Anita) Strockmeijer (met ingang van 4 september 2023) 
•    S. (Selin) Tuzgöl MA MSc  
•    Mr. H. (Huub) Verbaten (tot 1 september 2024)
•    Drs. A.C. (Sander) Vergeer
•    C.L. (Levi) Zoutendijk
 

Advisory reports

Colofon

Dit is een uitgave van de Adviesraad Migratie.
Lees op de site alle publicaties terug.
Zie verder: LinkedIn | YouTube.